Longlai langkah kaki…Ramadhan amat bererti…Syawal pula kan menjelma lagi…Namun, biar tampak hina, biar tampak sengsara… Ku tahu, biiznillah aku berjaya… memaafkan mereka yang bersalah… Alhamdulillah…biar sendirian di bumi orang, kan ku cari bumiku sendiri…tapak letaknya Syurgawi… Ya Rabb, ikhlaskan aku di jalan ini… temukan aku teduh tapak untukku bersandar… yang teduhnya Engkau Redhai… hingga menutupi fitnah Duniawi… Memimpinku menuju Syurgawi…

(qatrunnada, 24 Julai 2014 bersamaan 26 Ramadhan 1435H)

 

Ismi :

Qatrun Nada Binti Mohd Latfi

“Jika hari ini aku terlalu gembira.. Sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah.. Jika aku bersedih tanpa kata.. Pujuklah aku dengan zikir Pencipta.. Jika aku lemah tak bermaya.. Ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga.. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan.. Ajaklah aku meleraikan segera.. Jika pernah hatimu terluka.. luahkanlah agar aku berubah.. Dan.. Jika esok kulena tanpa terjaga.. Iringilah lenaku dengan kalungan doa…”

Email:

qatrunnada.latfi@gmail.com

setanggisyurga_88@yahoo.com

qatrunnada_88@alwahy.com

friendster profile :

http://profiles.friendster.com/26210777

friendster blog :

http://setanggisyurga-88.blog.friendster.com/

tagged profile :

http://www.tagged.com/mypage.html?uid=204107526

facebook profile :

Qatrunnada Latfi

Create Your Badge

“Allahu Ghoyatuna, ar-Rasul Qudwatuna, al-Quran Dusturuna, al-Jihad sabiluna, al Mautu fi sabilillah asma’ a’malina…”

maksudnya:

“Allah adalah tujuan kami, Rasulullah teladan kami, al-Qur’an pedoman hidup kami, Jihad adalah jalan juang kami, mati di jalan Allah adalah cita2 kami tertinggi…”

“Sesungguhnya manusia itu alpa.. selautan ilmu Allah, hanya setitik dimiliki.. namun, sang hamba tetap akur..semakin ilmu Tuhan itu diselami, semakin kecil dirasakan dirinya.. hanya hamba kepada Rabbul ‘Izzati.. lantaran itu, sang hamba pantas memercikkan setitik imunya, agar dapat manusia lain merasai kedinginannya.. saling ingat mengingati.. nasihat menasihati…”

(qatrunnada 2009)

1_437025052l-2

Titisan embun, sucimu bak kilauan rohani.. jernihmu bak kilauan budi.. bersihmu bak kilauan jiwa.. sejukmu bak kilauan kasih.. setiamu tiada tara bak gunung ganang.. bak langit & bumi.. bak air yang mengalir.. bak bulan dan cahaya..

Titisan embun, hadirmu suatu rahmat.. hadirmu menghuraikan yang tersurat dan yang tersirat..

Namun, kau bisa dikotori debu dunia.. bisa dipanasi bahang neraka.. andai kau tidak bisa mengukuhkan tali iman dan taqwa dalam dirimu.. andai kau lalai dan alpa dalam mengejar cinta dunia..

Titisan embun, indahnya mencari mimpi.. indahnya mencari cinta ilahi.. walau dihadapan jalan berliku, hayunkan kakimu bersama ilmu, dalam menuju cintamu.. dan hiasi imanmu menuju destinasi syurgawi…

(hadiah dari seorang sahabat,2005)


KARYA 2006

scan0004

“I asked for strength, and Allah gave me difficulties to make me strong… I asked for wisdom, and Allah gave me problem to solve… I asked prosperity, and Allah gave me brain and strength to work…I asked for courage, and Allah gave me danger to overcome… I asked for loved, and Allah gave me troubled to people help… I asked for favour, and Allah gave me opportunities… I received nothing I wanted, but I get everything I need… My prayer has been answered… And I’m mostly blessed…”

(Imam Hassan Al-Banna)

Hadiah dari seorang adik….

“Dimana saja ‘dia’ berada, pasti Islam kan agung semula.. Bila sahaja ‘dia’ berbicara, pasti syaitan kan membencinya.. bagaimana sahaja ‘dia’ memimpin alam maya, tersenyumlah malaikat dengan bangga.. untuk apa sahaja tujuan ‘dia’ melangkahkan kakinya, nurnya takkan pernah berhenti menyinari insan disekelilingnya…” semoga ‘dia’ itu kak qatrunku ini, InsyaAllah…

(dari Aimi, 2010)

PESANAN BUAT WANITA MUSLIM…

UNTUKMU TEMAN…

“Senyumlah di kala gembira kerana itulah sebaik-baik utusan yg menggambarkan ketenangan hati dan senyumlah di kala duka kerana itulah yang menggambarkan kerelaan hati menempuh ujian ILAHI…” Salam rabitah hati, dari jiwa yg merindu…moga hati kita dekat walau jasad jauh beribu batu… muslimat power3x!

(dari kak mahira)

“melangkah itu mudah, namun mencari itu yang terkadang payah, mencari itu mudah, namun memahami destinasi itu yang susah,  menyususri susur itu mudah, namun menuju noktah itu pasti lelah… Dalam semua ini, menjaga istiqamah itu paling susah, payah dan lelah… Namun Dia amat faham, bagi hambaNya, Dia tak minta manusia menjadi yang terbaik, hanya perlu melakukan yang terbaik, meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNya, lantas nescaya Dia akan menguruskan selebihnya, agar yang terbaik itu menjadi milik manusia… Moga perjalanan kita sentiasa dalam lindungan dan penjagaan Allah s.w.t… Selamat Beramal…!

(dari kak Juharia)

“Perjuangan itu antara rukunnya ialah derita.. Tapi, setiap derita dalam perjuangan itu pasti dibayar dengan ganjaran olehNya yang kita tidak sedar dan tidak tahu… Salam Perjuangan!”

(dari akh kamal)

Nabi bersabda : “Barangsiapa yang pergi mencari ilmu, maka Allah akan membuka pintu syurga untuknya, dan malaikat akan menghamparkan sayapnya untuknya…”

Alhamdulillah… lepas satu tanggungjawab dalam hidup… ucapan tahniah berjejeran menandakan makna segulung Ijazah… ‘Ijazah Sarjana MUda Kewangan Islam’… namun tak dinafikan terselit takziah, kerana bermula cabaran hidup yang sebenar… di medan kehidupan yang sebenar… Ya Allah… Semoga diri ini tsabat dan Istiqamah dalam perjuangan ini… Amiiiin…

(qatrunnada, 2011)

KARYA 2013

IMG_20140727_093209_1~2

 

KARYA 2009

scan0002

 

Advertisements

28 responses »

  1. kak qatrun!!!

    xsemena2 terjumpe blog akak nih…
    memang jodoh kiter kuat laaa!!!
    padaahal aimi just carik bout MASA

    then terbace hadiah dari seorang adik???
    waaa….thanx!!

    insyaallah nnt saya berkunjung lagi ke blog akak yer!!

    Like

  2. Assalamu ‘alaykum…
    I’m very pleased with the spread of Islam to the entire surface of the earth sista… but I’m ashame knowing that my knowledge about Islam is very poor… I just try to love my religion and pray… may Allah strenghten my Heart in this religion… Innal Islam huwa sunnah, wa sunnatu hiyal Islam… Barokallahu fiik sista…
    Wassalamu ‘alaykum…

    Like

    • wa’alaikumussalam…

      Barakkallahu fik… InsyaAllah.. While we are staying in the world, there is many way we can choose either ‘JANNAH’ or ‘ANNAAR’… Ameen… May Allah strenghten our Heart in Islam… ‘Inna dina indallahhil Islam…’ Takbir!

      Like

  3. salam..sy bru je jmpe blog nih.bkn slalu sy jmpa org nma sma
    hehe.mcm sronok.sja try komen..
    hr tu ad org gtau sy qatrunnada ni ada sejarah.ape ye?sbb tgh cari la sy jmpa blog ni.
    salam pkenalan dr org yg bru kenal akak…n_n

    Like

    • waalaikumsalam…

      salam ta’aruf (perkenalan)….salam ukhwah…salam persahabatan…salam perjuangan…! hmm… sejarah nama? x pasti pla akak… sejarah hdup adala… hehehe…apa ya nama nak pggil adik ni…? hehe…jarang org ade nama sama… jd janggal pla rasa… syukran ats lawatan…. harap ia dpt mmberi sdikit input… sgala komen membina sgt dialu2kn…

      Like

    • InsyaAllah… Amiiinnn…. lecturer UMSKAL? hehe…macam menakutkan… huhu… InsyaAllah, ana tau jugak yg mane satu nii… Semoga Dirahmati dan diberkati…

      Like

  4. waalaikumsalam…

    syukran kpd sdra/i B.A.I.K krn bertanya…
    pertnyaan yg buat ana terfikir panjang…
    krn pd ana ia merangkumi semua itu…
    ia merupakan falsafah yang telah menjadi pegangan hidup yang sebenarnya sering menjadi pendorong yang memberi semangat, terutama tika mana diri lemah…

    menjawab soalan ka ana ni? hee…

    Like

  5. Salam.
    “Allahu Ghoyatuna, ar-Rasul Qudwatuna, al-Quran Dusturuna, al-Jihad sabiluna, al Mautu fi sabilillah asma’ a’malina…”
    maksudnya:
    “Allah adalah tujuan kami, Rasulullah teladan kami, al-Qur’an pedoman hidup kami, Jihad adalah jalan juang kami, mati di jalan Allah adalah cita2 kami tertinggi…”
    Adakah ini pegangan hidup/falsafah hidup/motto/ atau sekadar ungkapan untuk menaikkan semangat?
    insan kamil

    Like

  6. Bismillah..
    Salamu’alaykum warahmatullah wabarakatuh ukht..
    Salam ta’aruf..ukhuwwah wa mahabbah ukht..
    smg Allah sntiasa brsamamu..
    masyaAllah..sejuk mata ana mlihat blog ukht..
    Blog ana sndri pnya kekurgn..
    Trus sukses d medan tinta da’wah ya..
    Akhu fillah ~

    “Jihad e2 sebaiknya mnjadi cita2 buat stiap muslimin wal muslimat!!Allahu GHOOYATUNA!!”

    Like

    • Waalaikumussalam..wrhmt..wbrkth…
      buat ukht az-zahratul hilwa..
      Salam Ukhwah Fillah…
      Amiinn…Innallaha ma’ana… jika ana dikalangan org yg beriman, bertaqwa dan beramal soleh…
      Alhamdulillah… ana memang suka warna biru… ana hanya mampu memberikan setakat ini yg terbaik buat tatapan pencinta Islam sekalian…
      Masih banyak kekurangannya… masih perlukan tunjuk ajar…
      Blog enti sgt menarik dan infonya pun bagus… semoga enti istiqamah dalam penyampaian dakwah dgn papan keyboard nii…
      InsyaAllah…semoga kita sama2 sukses….

      “sesungguhnya manusia itu alpa.. selautan ilmu Allah, hanya setitik dimiliki.. namun, sang hamba tetap akur..semakin ilmu Tuhan itu diselami, semakin kecil dirasakan dirinya.. hanya hamba kepada Rabbul ‘Izzati.. lantaran itu, sang hamba pantas memercikkan setitik imunya, agar dapat manusia lain merasai kedinginannya.. saling ingat mengingati.. nasihat menasihati…” masyaAllah! Allahurrahman warahim…

      Like

  7. masya Allah. enti study di UMS-KAL kah? ana dulu ex-matrix labuan student. ana juga faham dengan situasi labuan yang sangat ketandusan dengan sinar iman dan islam. ana harap enti terus tabah dan moga Allah menguatkan semangat enti dalam urusan dakwah. cari lah di sudut2 ruangan dakwah dan tarbiyah yang boleh memimpin enti walaupun keadaan yang sempit untuk mencari sinar iman dan islam. semoga thabat ukhti 🙂

    Like

    • ye… ana study d ums-kal… kta mmg sebaya… InsyaAllah, ana mmg sntiasa mncuba dn mncari… kesempitan mmbuatkn ana smangat utk bangkit… teringat ana pd satu kisah,

      Dzatun Nithaqain…(pemilik 2 ikat pinggang)… seorg muhajirah yg paling akhir wafat… ibu kpd Abdullah, anak pertama yg dilahirkan dlm Islam slps hijrah… nama sbnrnye adlh Asma’ binti Abu Bakar… beliau sggup bersusah payah berhijrah dan berkahwin dgn seorg pemuda yg tdk memiliki ape2 melainkan seekor kuda… w’pun beliau memulakan hdupnya dlm keadaan mskin d tmpat org, tp berkat usaha gigih beliau mmbantu suami, asma’ dan keluarganya dikurniakan Allah kesenangan… kekayaan baginya adlh peluang utk berbakti utk Islam… bersedekah mnjd amalan mrk… dn mrk tdk pernah meninggalkan harta utk hari esok… MasyaAllah!

      Jika ana ditakdirkan utk hdup d perantauan, pasti ada hikmah yg Allah nk tunjukkn…. mgkn x dpt dilihat skrg, tp, ana nntikn suatu hr nnt…. kekuasaan Allah dhdpn mata, hikmah yg tersirat pasti akn terlihat…

      walau d mana bumi dipijak, disitu Islam dijunjung….

      semoga kta sama2 istiqamah dlm menyampaikan Islam… memperbetulkn diri utk membetulkn org lain… InsyaAllah….aamiin…

      bersama mendaulatkan Islam…!

      Like

  8. salam ‘alaikum.
    a’ah igtkan amik nama kumpulan qatrunnada tu. nice name 🙂 syukran ziarah blog ana. enti asal mana? skg study kat mana? mmg lahir tahun 88? kalau ya, sama la kita 🙂
    salam ta’aruf dari ana yg jauh..

    Like

    • ana asal dr KL…tggl kt slangor…study skrg d labuan… Labuan mmpu mmbuat kn jiwa2 da’ie mmbara… mgkn dgn kmarahan…mgkn dgn harapan… tanah kecil yg ktandusan… menanti sinar iman dn islam….

      enti pernah dtg labuan?

      ana mhon tnjk ajr….byk klemahan blog ni… 🙂

      Like

  9. yup! asalnye qatrunnada… shbt2 lame ana pggl qatrunnada’… tp dlm ic mcm yg kt ats tu ejaannye…

    plawat2 bru… ahlan wasahlan to my blog…

    sgala komen dn pndngn sgt dialu2kn…

    bersama mendaulatkan islam!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s